Oneplus 12 - när når den Sverige och är den värd att vänta på?

Permalänk
Medlem

Oneplus 12 - när når den Sverige och är den värd att vänta på?

Jag hade tänkt köpa ny mobil typ nyss och har nästan bestämt mig för en Pixel 8 Pro.
Meen jag kan inte släppa tanken på OnePlus 12 som efter vad jag förstår, kommer lanseras globalt snart. Kommer den vara ett bättre alternativ än Pixel 8 Pro... När kan man köpa den och vad blir prislappen...

Vad tänker ni..? 🙂

Permalänk
Medlem

Den ska lanseras globalt 23 januari. Sett att msrp förväntas ligga på $799 vilket är samma pris som Pixel 8 pro. I Kina kostar OnePlus 12 $605. På pappret är OnePlus 12 bättre på allt utom vattentåligheten. Men specs säger ju inte allt. Kamera vet jag inte. Fjärde generationens Hasselblads kamera är kanske mest en gimmick!? Vänta några dagar och se hur tillgängligheten blir också.
En kandidat till kanske kan vara Xiaomi 14 pro som kommer i slutet av februari? Då får du vänta med spänning ett tag till. 😉

Permalänk
Medlem

Står själv och funderar på en OnePLus 12 och sett några som fått tag på kinesiska versionen. Tydligen är det lite prestandaproblem som mest beror på mjukvaruinställningar som spärrar när telefonen blir för varm och de tror/hoppas på att OnePlus fixar detta framgent. Kikar även på Samsungs S24 Ultra, dom dock går loss på 19000 för den versionen jag är intresserad av.

Har i nuläget svårt att bestämma mig men de fördelar jag ser med OnePlus är priset/prestandan och att jag haft en telefon från dem tidigare som jag är nöjd med.
Dock så kommer det finnas begränsad med utbud avseende skal, tillbehör etc. Där kommer Samsung dominera helt klart.
När det gäller samsung har jag inte haft någon av deras smartphones och min erfarenhet av just deras mobiler är därför begränsad/biased...

Tror dock OnePlus 12 kommer vara bland de bättre Androidtelefonerna 2024 som kommer vara på toppen och fightas med mobiler som är i betydligt dyrare prisklass. Tar själv gärna emot för/nackdelar synpunkter angående mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Står själv och funderar på en OnePLus 12 och sett några som fått tag på kinesiska versionen. Tydligen är det lite prestandaproblem som mest beror på mjukvaruinställningar som spärrar när telefonen blir för varm och de tror/hoppas på att OnePlus fixar detta framgent. Kikar även på Samsungs S24 Ultra, dom dock går loss på 19000 för den versionen jag är intresserad av.

Har i nuläget svårt att bestämma mig men de fördelar jag ser med OnePlus är priset/prestandan och att jag haft en telefon från dem tidigare som jag är nöjd med.
Dock så kommer det finnas begränsad med utbud avseende skal, tillbehör etc. Där kommer Samsung dominera helt klart.
När det gäller samsung har jag inte haft någon av deras smartphones och min erfarenhet av just deras mobiler är därför begränsad/biased...

Tror dock OnePlus 12 kommer vara bland de bättre Androidtelefonerna 2024 som kommer vara på toppen och fightas med mobiler som är i betydligt dyrare prisklass. Tar själv gärna emot för/nackdelar synpunkter angående mobilen.

Antar att det är 1tb S24 Ultra du menar för 19k? Finns väl ingen värre variant än den? Handlar man den genom Samsung Shop appen för första gången så får man lite rabatt. Sen använder man koden BUYNOW så får man ytterligare rabatt. Sen köper man med ett abonnemang från hallon utan uppsägningstid som kostar 19kr som man kan säga upp direkt så får man ytterligare rabatt. Då blir slutpriset för 1tb 15 785 kr. Nöjer man sig med 512gb så landar den på 14 431 kr.

När det gäller OnePlus 12 så tror jag mer på Xiaomi 14 Pro. Blir kul att se tester senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Antar att det är 1tb S24 Ultra du menar för 19k? Finns väl ingen värre variant än den? Handlar man den genom Samsung Shop appen för första gången så får man lite rabatt. Sen använder man koden BUYNOW så får man ytterligare rabatt. Sen köper man med ett abonnemang från hallon utan uppsägningstid som kostar 19kr som man kan säga upp direkt så får man ytterligare rabatt. Då blir slutpriset för 1tb 15 785 kr. Nöjer man sig med 512gb så landar den på 14 431 kr.

När det gäller OnePlus 12 så tror jag mer på Xiaomi 14 Pro. Blir kul att se tester senare.

Finns lite tester - bland annat detta https://www.youtube.com/watch?v=gZ7LBoDr9b0.

Det verkar även som att en ultra-modell är på G https://www.mobil.se/nyheter/xiaomi-14-ultra-kan-fa-rejal-kam....

Har själv precis köpt en Oneplus 12 trots att det bar lite emot att köpa från Kina - men priset är helt ok även om det stigit några hundralappar de senaste dagarna https://tradingshenzhen.com/en/oneplus-12/oneplus-12-12gb256g....

Ett test av Oneplus 12 - https://www.youtube.com/watch?v=SEh02ngQmyY

Permalänk
Medlem

Inte lätt detta. Jag står och velar mellan Google Pixel 8 Pro och OnePlus 12. 🤔
Hade velat se ett ordentligt kameratest mellan dessa telefoner.. Av den anledningen att kameran är väldigt viktig för mig, vill ha bra bilder!

Hur ser det ut med IPklassningen och hur många år tänker OnePlus leverera system/säkerhetsuppdatetingar till 12an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Inte lätt detta. Jag står och velar mellan Google Pixel 8 Pro och OnePlus 12. 🤔
Hade velat se ett ordentligt kameratest mellan dessa telefoner.. Av den anledningen att kameran är väldigt viktig för mig, vill ha bra bilder!

Hur ser det ut med IPklassningen och hur många år tänker OnePlus leverera system/säkerhetsuppdatetingar till 12an?

OnePlus 12 är IP68 certifierad verkar det som.. https://youtu.be/C9H0NtnuE8Q?si=yWC_s5wLvu8xwzbG

Om jag inte har felaktiga uppgifter, så säger OnePlus uppdaterings policy för flaggskepp, 4 stora Android uppdateringar och 5års säkerhetsuppdateringar. Det är väl en godkänd policy, om det stämmer. Dock inte i nivå med Google Pixel 8 Pro..

Permalänk
Medlem

Velar mellan 3 olika. OnePlus 12, OnePlus Open, Samsung s24 ultra. Känns som det hade varit kul att prova nåt helt nytt med OnePlus Open men frågan är hur hållbarheten är på skärmen innuti.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

OnePlus 12 är IP68 certifierad verkar det som.. https://youtu.be/C9H0NtnuE8Q?si=yWC_s5wLvu8xwzbG

Om jag inte har felaktiga uppgifter, så säger OnePlus uppdaterings policy för flaggskepp, 4 stora Android uppdateringar och 5års säkerhetsuppdateringar. Det är väl en godkänd policy, om det stämmer. Dock inte i nivå med Google Pixel 8 Pro..

Ja de stämmer, o även tidigare lurar är skyddade i klass med IP68 sägs det men de har valt att inte sätta officiel klassning (sen rätt länge vill jag minnas, minns inte om de har med de kostar med själva klassningen eller om de är rädda för fler anspråk) , jag har råkat få min 11a dyblöt 2 ggr o den överlevde bägge ,

Och de är som du skriver jag uppfattar uppdateringspolicyn också, lätt breaka äldre o finns massor bra roms som förlänger livet sen, gjort så med min 7a som jag har som reservlur, lite synd de inte är lite längre uppdateringar. kvaliten på luren är så pass god att de är slut på updates o kanske ibland lite sämmre bateritid som får mig byta snarare än nya funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Jag hade tänkt köpa ny mobil typ nyss och har nästan bestämt mig för en Pixel 8 Pro.
Meen jag kan inte släppa tanken på OnePlus 12 som efter vad jag förstår, kommer lanseras globalt snart. Kommer den vara ett bättre alternativ än Pixel 8 Pro... När kan man köpa den och vad blir prislappen...

Vad tänker ni..? 🙂

Jag hade tidigare en OP 11 vilken jag överlag var jag mycket nöjd. Jag kom dock inte överens om storleken. Jag har svårt att se att OP 12 blir så mycket sämre än 11. Dock led många 11 av att bakre glaset mer eller mindre spricker av sig själv vid kameramodulen. Jag vet inte om 12 lider av samma problem, men kan vara bra att kolla upp.
Om OnePlus inte har något vettigt förköpserbjudande eller bra inbyteskampanj kan det vara värt att överväga att köpa härifrån för att få ner priset
https://tradingshenzhen.com/en/oneplus-12

Skrivet av mahava:

Ja de stämmer, o även tidigare lurar är skyddade i klass med IP68 sägs det men de har valt att inte sätta officiel klassning (sen rätt länge vill jag minnas, minns inte om de har med de kostar med själva klassningen eller om de är rädda för fler anspråk) , jag har råkat få min 11a dyblöt 2 ggr o den överlevde bägge ,

Och de är som du skriver jag uppfattar uppdateringspolicyn också, lätt breaka äldre o finns massor bra roms som förlänger livet sen, gjort så med min 7a som jag har som reservlur, lite synd de inte är lite längre uppdateringar. kvaliten på luren är så pass god att de är slut på updates o kanske ibland lite sämmre bateritid som får mig byta snarare än nya funktioner

Är nog svårt, om ens möjligt, att lägga in custom roms från och med OP 10 pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseb:

Finns lite tester - bland annat detta https://www.youtube.com/watch?v=gZ7LBoDr9b0.

Det verkar även som att en ultra-modell är på G https://www.mobil.se/nyheter/xiaomi-14-ultra-kan-fa-rejal-kam....

Har själv precis köpt en Oneplus 12 trots att det bar lite emot att köpa från Kina - men priset är helt ok även om det stigit några hundralappar de senaste dagarna https://tradingshenzhen.com/en/oneplus-12/oneplus-12-12gb256g....

Ett test av Oneplus 12 - https://www.youtube.com/watch?v=SEh02ngQmyY

Valde du oxygen OS som firmware när du köpte från Kina? Vad blev det totalt i svenska kronor inkl allt för op12?
Mvh

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Har inga operatörer kampanjer på oneplus12 ? Lite förvånad att inget finns .. Sen hade dom lurar för 5000kr fån B&O men hittar inte nu på deras sida ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Har inga operatörer kampanjer på oneplus12 ? Lite förvånad att inget finns .. Sen hade dom lurar för 5000kr fån B&O men hittar inte nu på deras sida ?

B&O-lurarna var limiterade till 1000st och de tog nog slut rätt snabbt. De kommer fram om du väljer 16gb-versionen, men "slut i lager". Deras sida överlag är rätt buggig

Permalänk
Medlem
Skrivet av McDizzle:

Valde du oxygen OS som firmware när du köpte från Kina? Vad blev det totalt i svenska kronor inkl allt för op12?
Mvh

Jag valde oxygen OS och det kostade för mig med Global priority (tull och moms bekostas av säljaren) och en automatisk rabattkod på 10 Euro 7.490 kr inalles. Ser dock att priset nu stigit något.

Permalänk
Medlem

Köpte en OnePlus 11 under Black Week. Den är bra, SD 8 Gen 2 är riktigt snabb.
Det enda jag stör mig på är hårdvaruknappen de kallar för "Alert Slider". Den styr telefonens ljud- och vibrationsinställningar. Den kan vara antingen helt tyst, bara vibration eller bara ljud.
Jag är van vid att ha ringsignal på och notifieringar på vibration, men det går inte att åstadkomma. Dessutom är vibrationen väldigt svag även på max vibration vilket gör det lätt att missa saker i läget "bara vibration".
Jag ser på bilderna att OnePlus 12 också har denna hårdvaruknapp. Jag skulle inte välja telefonen på grund av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseb:

Jag valde oxygen OS och det kostade för mig med Global priority (tull och moms bekostas av säljaren) och en automatisk rabattkod på 10 Euro 7.490 kr inalles. Ser dock att priset nu stigit något.

Här kan man beställa 16gb 512gb versionen för 8 785kr med expressfrakt.. Tror jag slår till. https://www.giztop.com/oneplus-12.html

rättade siffror
Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Här kan man beställa 16gb 512gb versionen för 8 785kr med expressfrakt.. Tror jag slår till. https://www.giztop.com/oneplus-12.html

Låter helt ok bara man slipper moms - låter lite tveksamt när de beskriver hur de gör för att undgå moms (sätter ett lägre värde) och vilket ansvar de tar för momsen om telefonen i "rare cases" värderas på rätt sätt vid ankomsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseb:

Låter helt ok bara man slipper moms - låter lite tveksamt när de beskriver hur de gör för att undgå moms (sätter ett lägre värde) och vilket ansvar de tar för momsen om telefonen i "rare cases" värderas på rätt sätt vid ankomsten.

Ändrade mig faktiskt och beställde från oneplus.se .. Lurar för 2000kr och 1000kr rabatt på 16gb 512 varianten så blev det 2000kr billigare från Kina. Det kan jag ta

Permalänk
Medlem

La en beställning på en 12a med 512 GB, får se om den lever upp till förväntningarna. Hittar dock tyvärr inte 1TB på deras sida, men å andra sidan så har jag levt på 128 gb rätt enkelt sista 5 åren...

Permalänk
Medlem

Ni som beställt en OnePlus 12, varför föll valet på just den telefonen? Intressant att höra hur folk tänker.. 🙂 Jag själv har duktigt svårt att välja om jag ska satsa slantarna på en OnePlus 12 eller Google Pixel 8 Pro... 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Ni som beställt en OnePlus 12, varför föll valet på just den telefonen? Intressant att höra hur folk tänker.. 🙂 Jag själv har duktigt svårt att välja om jag ska satsa slantarna på en OnePlus 12 eller Google Pixel 8 Pro... 🤔

Nu kommer jag troligtvis inte välja en OnePlus 12 utan vänta på Xiaomi 14 pro men anledningen att välja den istället för Pixel 8 pro är nog densamma. Bättre prestanda, bättre batteri och bättre kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Ni som beställt en OnePlus 12, varför föll valet på just den telefonen? Intressant att höra hur folk tänker.. 🙂 Jag själv har duktigt svårt att välja om jag ska satsa slantarna på en OnePlus 12 eller Google Pixel 8 Pro... 🤔

Ingen mer ingående fysisk jämförelse mellan olika mobiler men har haft Oneplus tidigare och det har funkat bra. Vill ha en bra kamera men mina behov i övrigt kräver egentligen inte på långa vägar den typen av prestanda som toppmodellerna innehåller. Eftersom Oneplus 12 ändå har ett vettigt pris, i vart fall vid inköp via Tradingshenzhen, och en bra kamera så blev det den trots att det numera bär mig emot att köpa kinesiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu kommer jag troligtvis inte välja en OnePlus 12 utan vänta på Xiaomi 14 pro men anledningen att välja den istället för Pixel 8 pro är nog densamma. Bättre prestanda, bättre batteri och bättre kamera.

Bättre kamera i OnePlus 12, än Google Pixel 8 Pro, säger du.. Vad baserar du det på?
Jag frågar eftersom just kameran har högsta prioritet för mig. Och jag har inte dragit slutsatsen att OnePlus 12 har bättre kamera än Google Pixel 8 Pro..